A mostani bejegyzés csak amolyan felületi (út)kaparászás az út- és hídépítés milliárdos pazarlási tételeiben.
Itt kifejezetten csak az autópályák pazarlási költségeit igyekszünk megközelíteni, mivel publicitásuk, kiemelt helyzetük és "megszámolhatóságuk" okán, az útépítő iparágban, ez a pazarlási tétel a legegyszerűbben felmérhető.
Az egyéb közutak építése és a permanens útfelújítások pazarlásai nagyságrendjének megítélése sokkal bonyolultabb és fárasztóbb feladat. (Később kísérletet teszünk arra is.)
Úgyhogy most előre - a könnyebbik, gyorsabb és szélesebb úton.
SZTRÁDÁN A PAZARLÁSBA
Magyarországon 2008 októberében 694,8 km autópálya állt az Állami Autópálya Kezelő Zrt. kezelésében (M0, M1, M3, M30, M35, M5, M6, M7).
http://www.autopalya.hu/engine.aspx?page=autopalyak
A ma meglévő autópályákból 1990 előtt már 279 km elkészült. Igaz, ezek jelentős részét (vagy egészét?) utóbb fel kellett újítani. A rendszerváltás óta tehát 416 km autópálya épült.
http://index.hu/gazdasag/magyar/sztrada05071/
Meg kell jegyezni, hogy mások a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 2007. évi közvélemény-kutatására támaszkodva(?) 1000 kilométer autópályáról beszélnek, amelyből kb. 500 km 2002-2007 épült volna.
http://www.vezess.hu/hirek/dragan_botranyosan_epulnek/12526/
Feltételezhető, hogy a két forrás közötti különbség abból adódik, hogy utóbbi számol még az ÁAK Zrt. kezelésében álló (168,7 km autó- és főút, valamint) 366 km hosszúságú csomóponti ág és pihenőhelyi út tételével is.
http://www.autopalya.hu/engine.aspx?page=autopalyak
Mennyi az annyi?
Mennyibe kerül egy kilométernyi autópálya megépítése, kérdezi mindenki.
"Az árakkal kapcsolatban a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium csak megerősíteni tudta Kóka János miniszter korábbi szavait: „az autópálya-építések területén a szigorúbb rendszabályoknak köszönhetően két év alatt 40 százalékos költségcsökkenést sikerült elérni, így egy kilométer autópálya ára a kétmilliárdot közelítő összegről egymilliárd forintra csökkent. Ez a kedvező változás akár többszáz milliárd forintos megtakarítást is jelenthet az adófizetők számára a következő években”. Mindehhez persze az is hozzátartózik, hogy az Állami Számvevőszék (ÁSZ) júniusi jelentésében nehezményezte, hogy 2006-ra vonatkozóan nem talált olyan számításokat, amelyek alapján meg lehetett volna mondani, a szerződésben vállalt ár gazdaságos-e vagy sem. Reményik szerint ma már alapos előzetes becsléseket készítenek, s 2-3 százalék eltéréssel meg tudják határozni az indokolt árat."
http://hvg.hu/itthon/20071007_autopalya_kartell_karterites_gvh/page2.aspx
A fentebb a NIF Zrt. közvélemény-kutatását hivatkozó forrás szerint 1 km autópálya építése 1,5-4,5 milliárd Ft költséget emészt fel.
http://www.vezess.hu/hirek/dragan_botranyosan_epulnek/12526/
Ebbe a kalkulációba nyilván beleértendők a csomópontok és egyéb kapcsolódó műtárgyak.
Kóka János egykori gazdasági miniszter idézett szavai, úgy látszik nem találtak meghallgatásra.
3,2 milliárd Ft kilométer árat mutat az ÁSZ jelentése a 2006-2007 során befejezett autópálya-építések (112 km) és a kapcsolódó beruházások (dunaújvárosi Duna-híd, Körösvölgyi híd) esetében, amelyek összesen 356 milliárd forintba kerültek. Egy hetilap szerint ezekre a szakaszokra mintegy 200-300 milliárd forintnyi pazarlás számolható, ami csak akkor tűnik reálisnak, ha a két említett hídat is beleértjük, s hogy ők ezek teljes költségét is pazarlásnak számítják.
http://www.hetivalasz.hu/cikk/0901/pazar_evek
vö: http://index.hu/gazdasag/magyar/sztrd070621/
Összesített pazarlási költség nagyságrendje 20 évre
Nettó épített autópálya (csak autópálya): 416 km
Bruttó épített autópálya (csomópontokkal, pihenőhelyi útakkal): kb. 766 km
1km bruttó autópálya mindenkori átlag ára a fentebbi tippek és tények tükrében kb. 2-3 milliárd Ft, mai árakon.
Eszerint: 1,532-2,298 milliárd Ft (2x766-3x766) között mozog az összköltségünk.
Vegyük ökölszámnak Kóka dr. 40%-os pazarlási mutatóját, s máris megkapjuk az autópályákon 20 év alatt elpazarolt összeg nagyságrendjét:
az így kapott autópálya pazarlási összeg 612,8 - 919,2 milliárd Ft között mozog.
Lábjegyzet:
Tippünk elnagyolt, pusztán egy elsődleges, felületi próbálkozás a veszteségek nagyságrendjének meghatározására. Ez az összeg lehet tehát több vagy kevesebb is.
SZÓRD A PÉNZT ÉS FUSS!
2009.04.28. 18:32
Highway to hell
Címkék: korrupció autópálya pártfinanszírozás pazarlás milliárdok tőkefelhalmozás
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
https://pazarlasilista.blog.hu/api/trackback/id/tr571092100
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.